اپسیلون

مطالب آموزشی-نمونه سوال-نرم افزار آموزشی و ...

اپسیلون

مطالب آموزشی-نمونه سوال-نرم افزار آموزشی و ...

معرفی پیامبر رحمت (ص)توسط مولای متقیان(ع)

از امیرالمؤمنین (ع) درخواست شد تا خصوصیات اخلاقی حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله را  بشمارد حضرت فرمود : تو نعمت‌های دنیا را بشمار تا من اخلاق آن حضرت را بشمارم.  

عرض کردند: چگونه می‌توان نعمت‌های خدا را احصاء کرد با اینکه خداوند در قرآن فرمود:  

«وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» (سوره مبارکه نحل آیه ۱۸)  

اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید نمی‌توانید.  

آن حضرت فرمود: خداوند تمام نعمت‌های دنیا را قلیل و کم می‌داند. 

« قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ»(سوره مبارکه نسا آیه ۷۷) بگو متاع دنیا اندک است.

اما خداوند بزرگ درباره اخلاق پیامبرش فرمود: 

« وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ»(سوره مبارکه قلم آیه ۴) متاع قلیل دنیا را نمی‌شود شمرد،  

پس من چگونه چیزی که عظیم و بزرگ است بیان کنم.  

خداوند هیچ‌کس را به این عظمت نستوده است ولی همین قدر بدان که آن حضرت تمام اخلاق پسندیده را جمع کرد و فرمود:«انی بعثت لاتمم مکارم لاخلاق» من مبعوث شدم که اخلاق نیکو را تمام کنم و حال آنکه اخلاق نیکوی تمام پیامبران مظهر یکی از اخلاق پسندیده بود؛ اخلاقی که عقل در آن حیران است. لطف و محبتی بی‌‌نظیر، صفا و صمیمیتی بی‌مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصــله‌ای تــوصـیف‌نــاپذیر. نـاسزایش می‌گویند، سنگ می‌زنند، خاکستر داغ بر سرش می‌ریزند، اما او برای هدایت آنها دست به دعا بر می‌دارد. هیچ‌کس در خلق و خوی، بدیل او نیست و این از موارد انحصاری پیامبر اعظم است و این اخلاق برجسته باعث شد که در مدت محدود آن ملت عقب‌مانده جاهلی و آن جمع خشن و انعطاف‌ناپذیر را در آغوش اسلام جای دهد و اگر نبود آن خلق عظیم همه پراکنده می‌شدند. 

« وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»(سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۵۹)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد